20 februari 2018

Två lindrigt skadade efter att gammalt brunnslock gav vika

Detta brunnslock på cykelvägen längs Södergatan i Helsingborg gav vika.

Lyssna: Avloppsexpert: Första gången jag varit med om något liknande

Ett 80 år gammalt brunnslock gav vika på cykelvägen i Helsingborg på tisdagsförmiddagen. Två personer fick lindriga skador.

VA-bolaget NSVA åkte ut och säkrade platsen på Södergatan så fort de fick kännedom om saken. 

– Jag har satt tung avspärrning på stället så det inte ska hända igen, sen ska locket bytas så snabbt som möjligt, säger Magnus Norin, gruppchef på avdelning rörnät.  

Exakt vad som har hänt är fortfarande oklart.

– Det är ett gammalt brunnslock som har ställt sig på kant. Personerna har troligtvis trampat på sidan av locket som tippat eftersom det var så slitet.

Hur bra kontroll har ni på brunnslocken? 

– Det är bra kontroll på de flesta locken i  stan, men det är några tusen lock att titta igenom.

Borde man byta ut locken oftare? 

– Nej det tycker jag inte, det är första gången för mig på sju år som jag har varit med om något liknande, så det tycker jag inte. 

NSVA har varit i kontakt med de drabbade som ska ha fått skrapsår på benen, en av dem ska även ha fått en bula. 

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com